Aan de hand van foto's in het bronnenboek en van Ninoofse gebouwen leerden we verschillende soorten woningen, openbare gebouwen, handelszaken, nutsvoorzieningen … onderscheiden.
Tijdens een leerwandeling in de schoolbuurt gingen we diezelfde verschillende soorten woningen, openbare gebouwen, handelszaken, nutsvoorzieningen … herkennen.
Les2: De buurt van onze school: leerwandeling
Aan de hand van foto's van de leerwandeling hebben we de verschillende soorten woningen, openbare gebouwen, handelszaken, nutsvoorzieningen … herhaald en goed genoteerd in de werkkatern.
Les3: De buurt van onze school: Van maquette naar kaart
Op een grote maquette van de schoolbuurt werden alle foto's aangebracht op de juiste plaats zodat we daarna konden overgaan naar de kaart. Om de wandeling goed te herbeleven en de straatnamen goed te kennen, deden we de wandeling na met GoogleStreetView.
Op die manier was de overstap naar de kaart heel snel gemaakt.
Les4: De buurt van Achterdonck
In deze les gaan we alles toepassen op een stadsplan van een andere school om op die manier het kaartlezen helemaal onder de knie te krijgen.
We toetsen volgende kennis/ vaardigheden:
Op de plattegrond van de schoolbuurt
- een plaats aanwijzen;
- een plaats benoemen;
- een weg afleggen;
- de straat (van de wandeling) de juiste naam geven;
- een weg beschrijven;
- een foto situeren.
Op de plattegrond van de schoolbuurt Achterdonk
- een plaats aanwijzen;
- een plaats benoemen;
- een weg afleggen;
- een weg beschrijven.Woningen en plaatsen herkennen (Dat is een... woningen, openbare gebouwen, handelszaken, nutsvoorzieningen) en juist benoemen (Dat is een... herenhuis, rijhuis, villa, kantoor, winkel, glascontainer, ...)
Je kan opnieuw oefenen met de site van MUNDO
--> ihh.ikorn.be
--> linken
--> 3de leerjaar
--> Mundo (wereldbolletje)
--> oefentoetsen
--> Focusthema 2 (3de leerjaar)
Of volg onderstaande link
Veel succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten