MUNDO: Focusthema 3

Focusthema 3: Naar het park!
Een heel afgebakend thema dat door het bezoek aan het park heel erg leeft bij de kinderen.


Les 1: Leerwandeling naar het park
Gerichte waarnemingen in functie van de thema's die aan bod komen in de lessen (zie blog).
Terwijl een bos vanzelf ontstaat, is een park echt aangelegd als een stukje natuur binnenin de stad, de long van de stad als het ware en hier in Ninove is dat heel prachtig gelukt!

luchtfoto

zelf getekend plannetje
Les 2: Dieren en in het park
Onderzoeken, opzoeken en bespreken van de eend, het konijn, de plataan, de tamme kastanje, boterbloem, madeliefje, klaproos, klavertjes, de koolmees en de pimpelmees, de brasem,... aan de hand van groepswerk.
Er worden gerichte opdrachtjes uitgevoerd, filmpjes bekeken,...

Bij de pimpelmees en de koolmees gaan we duidelijk kijken naar gelijkenissen en verschillen. Dat doen we ook bij de plataan en de tamme kastanje.

koolmees
pimpelmees















tamme kastanje
plataan















Les 3: Jonge dieren worden groot, gelijkenissen en verschillen tussen dieren
- De focus ligt echt op het vergelijken van dieren.
Een voorbeeld:
De brasem leeft in de vijver, de eend zwemt op de vijver.
Een konijn heeft jongen, de brasem en de eend leggen eitjes.
de brasem zorgt niet voor zijn eitjes, de eend wel,...

Les 4: Mensen in het park
De regels van het park en afval sorteren.
Hoe moeten we ons gedragen en waarom zijn sommige regels nodig.
Ook sorteren is belangrijk om ons milieu zo mooi mogelijk te houden en zo min mogelijk te belasten.
Doe de online sorteer QUIZ

Op de toets
Wat komt aan bod en vind je ook terug op de toetsen:


* Bij een omschrijving het juiste begrip/term geven.

Bijvoorbeeld:  - groene zone in de stad met veel bomen, gras, een vijver --> een park
                       - zwemvogel in het park, ze zaten rond de vijver --> eend

* Het verschil verwoorden tussen  een bos en een park op hun niveau beschrijven.

* De dieren  en planten die in dit thema voorkwamen koppelen aan een gegeven omschrijving.

* De delen van dieren en planten (konijn, koolmees, blad, boom) benoemen.
 
* Bij 2 dieren vergelijken door  een verschilpunt en een gelijkenis aan te geven.

* Verklaren waarom bepaalde afspraken in het park worden gemaakt.

* Afval sorteren bij de juiste fractie (restafval, GFT, PMD, compostvat, glascontainer, papier/karton)

* Op hun niveau verklaren waarom we moeten sorteren.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten