Dit doen we met een oog voor vrijetijdsbesteding , prijsbewustzijn, reclame en andere beelden maar ook diversiteit.
Les 1: Vrije tijd moet je verdienen
We vullen het woord 'vrije tijd ' in aan de hand van zaken die je 'moet 'n 'mag' doen.
Onze vrijetijdsbestedingen delen we in volgens 'actief' bv lopen en 'passief' bv tv-kijken.
Ook bekijken we hoe een vrijetijdsbesteding afhangt van de plaats, het klimaat en het landschap waar je woont.
Zo is er in Ninove een enorm aanbod bv het park om te wandelen, te lopen op de Finse piste, te spelen op de speeltuin, te skaten op het skatepark, ...
Wij hebben er ook 'de kleine Dender' om te zwemmen, de Kuip voor voorstellingen, optredens, beeldende kunst, de academie, de atletiekpiste... we mogen echt van geluk spreken over dit knappe aanbod op een boogscheut van het centrum.
Onze vrijetijdsbestedingen leren we ook plannen op een weekrooster.
- Bronnenboek pagina 38 t.e.m. 41
- Werkkatern pagina 1, 2, 3 en 4
Les 2 De juiste prijs
We leren een onderscheid maken tussen geven, krijgen, ruilen, lenen, kopen en verkopen aan de hand van onze ruilbeurs en de nabespreking.
We beseffen hierdoor ook dat geld een betaalmiddel is en dat mensen er dagelijks mee
omgaan en waarvoor we het allemaal kunnen gebruiken.
Hierbij gaan we de verschillende 'betaalmogelijkheden' naderbij bekijken (bankkaart, munten en biljetten, lenen,...)
Een aantal handelszaken , uit hun leefwereld, gaan we juist benoemen (warenhuis, buurtwinkel, webwinkel, ...) , beschrijven en ook voorbeelden zoeken wat er verkocht wordt en waarom ik naar en bepaalde 'handelszaak' trek.
We brengen het begrip winst, aan en staan stil bij prijsstijgingen en dalingen volgens vraag en aanbod.
We staan ook stil bij het feit dat niet iedereen even 'rijk' is en dat dit heel erg verschillend kan zijn volgens je omgeving, je land,...
- Bronnenboek pagina 43 t.e.m. 46
- Werkkatern pagina 5, 6 en 7Les 3 Geen reclame! Of toch …?
Er komen heel wat beelden bij ons binnen. Op tv, in het straatbeeld,...
We gaan beelden vergelijken en nagaan of het al dan niet om reclame gaat.
Daarmee doen we dan verder en analyseren we de soorten reclame.
Nu ja, de truckjes om iets verkocht te krijgen..
Reclame die info geeft, reclame die iets 'gratis' aanbiedt,...
Ook kijken we kritisch naar de prijs van de producten.
- Bronnenboek pagina 48 t.e.m. 54
- Werkkatern pagina 8 t.e.m. 11Les 4 Anders, maar toch gelijk
Deze les doet ons stilstaan bij onze onderlinge verscheidenheid.
Op gebied van gezin maar ook qua geloof, eetcultuur, gebruiken,...
We gaan positief in op de manier waarop mensen omgaan met een beperking, uitdrukking geven aan hun geloofsovertuiging, invulling geven aan eigen waarden en normen.
- Bronnenboek pagina 55 t.e.m. 60
- Werkkatern pagina 12 t.e.m. 16Op de toets!
Zinnen vervolledigen met het juiste begrip (sparen, lenen, buurtwinkel, webwinkel, informatie, reclame, kopen, verkopen, geldautomaat, adoptie, ruilen,...) maar deze begrippen ook kunnen uitleggen op hun niveau.
Voorbeelden geven van anders zijn (zie les 4) die in dit thema aan bod kwamen.
De betaalmiddelen beschrijven op hun manier.
In voorbeelden, op hun niveau, bepalen wat er zal gebeuren met de kostprijs van een product.
Bij reclame aanduiden welke truc in een reclameboodschap is gebruikt om beter te verkopenEen voorbeeld geven van reclame.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten