maandag 2 december 2013

Woordpakket 11: Woorden met -uw, woorden met wr- en een hoofdletter voor kerkelijke e.a. feestdagen


1. De lange u
We hebben eerst een verkenning gedaan van woorden met de lange u-klank.
Zo maakten we een onderscheid tussen de woorden:
- muur
- duren
- schuw
Alle deze woorden hebben namelijk een lange klank maar telkens een andere spellingsregel.

Denk maar even mee.

MUUR : ik zeg het woord vlot in 1 keer. Ik schrijf het zoals ik het hoor .

MUREN : Ik zeg het woord in 2 delen: mu-ren.
Aan het einde van de eerste klankgroep hoor ik een lange u (mijn mond staat als het ware open bij een lange klank). Ik moet verenkelen.

SCHUW: Ik zeg het woord vlot in 1 keer maar er is een regel bij woorden met -uw.
Voor de w schrijf ik de u altijd enkel (1keer).  Dat moet ik onthouden!
 
2. Woorden met een wr-

Deze woorden moet je onthouden.


3. Namen van kerkelijke e.a. feestdagen krijgen een hoofdletter.

Suikerfeest, Pesach, Pinksteren, Pasen, Kerstmis, Nieuwjaar,...

Dit vind je terug op: http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=1405

Zoals je merkt, een heuse boterham!
Goed oefenen is de boodschap, niet alleen de woorden uit het woordpakket maar ook woorden die hetzelfde 'probleempje' hebben.
 











1 opmerking:

  1. Juf Ellen, heb je ergens een tip waar we online oefeningen kunnen vinden over deze woorden? Thx

    BeantwoordenVerwijderen